Zdrowie i uroda cały rok | wypych.com.pl

Zdrowie i uroda idą ze sobą w parze. Poprzez wygląd Twojej skóry i ciała, Twój organizm próbuje przekazać Ci informacje o tym, czego potrzebuje. Tutaj znajdziesz praktyczne porady, jak zadbać o siebie w codziennym pośpiechu.

Jak nawilżać skórę zimą?

Jak nawilżać skórę zimą?


Zimą nasza skóra wystawiona jest na ekstremalne warunki. Na zewnątrz szczypie mróz, zaś w pomieszczeniach suchy, pustynny klimat. W efekcie skóra się przesusza, jest podrażniona, często swędzi, boli, a czasem nawet pęka.

I nie jest to tylko kosmetyczny problem, bowiem skóra jest naszą tarczą, pierwszą linią obrony przed szkodliwymi drobnoustrojami. Gdy zadbamy o jej kondycję, odwdzięczy się, chroniąc nas przed infekcjami i grzybicą.

Postaw na stół oleje, a zwłaszcza oliwę z oliwek, choć może też być olej rzepakowy. Są bogate w witaminę E, która jest antyoksydantem. Chronią przed utratą wilgoci oraz wspomagają odbudowę warstwy lipidowej naskórka, przywracając mu w ten sposób naturalną barierę ochronną.

Dodawaj oliwę do sałatek oraz innych potraw tuż przed ich spożyciem. Dzięki temu zachowasz jej cenne składniki, które ulegają rozkładowi pod wpływem wysokiej temperatury oraz światła.

Wypróbuj masła

W drogeriach są dostępne fantastyczne odżywcze balsamy o konsystencji masła. Są one bogate w wyciągi z kakaowca, wanilii, oliwek, shea (Vichy, Ziaja, Palmers, L’Occitane) –  skutecznie natłuszczają skórę, nie zostawiając na niej tłustej warstwy.

Masła kosmetyczne pozostawiają na ciele bardzo cienki film, który działa jeszcze przez wiele godzin, uwalniając substancje odżywcze z produktu i jednocześnie zapobiegając wyparowywaniu wilgoci.

Bierz letnie kąpiele

Choć wymarzłaś na przystanku, nie funduj sobie gorącej kąpieli. To bowiem dodatkowo wysusza skórę. Zbyt ciepła woda rozpuszcza ochronną tłuszczową warstwę na skórze i przyspiesza parowanie.

Zamiast niej wymocz się w ciepłej wodzie o temperaturze 38-40 stopni Celsjusza  z dodatkiem olejków i wyciągami z ziół. Taka kąpiel powinna trwać ok. 20 min. Pomoże ona odświeżyć się, a jednocześnie zadba o Twoją skórę.

Najskuteczniejsze będą kąpiele z dodatkiem olejku jałowcowego, imbirowego i lawendowego. Olejki wymieszaj z łyżeczką miodu i tę miksturę rozpuść w kąpieli. Nie zapominaj też o szałwii – działa dezynfekująco.

Pij dużo płynów

Aby skóra mogła funkcjonować prawidłowo – by w jej komórkach toczyły się właściwe procesy chemiczne i regeneracyjne – potrzebuje wody. Nie musisz jednak pić zimą 2,5 l wody mineralnej. Z powodzeniem zastąpią ją owocowe i ziołowe herbatki, zupy czy soczyste owoce.

Unikaj jednak picia więcej niż 2 filiżanek czarnej herbaty i kawy – zwiększają one krążenie krwi w skórze, co przyspiesza parowanie z niej wody. Postaw butelkę z wodą obok swojego łóżka – jeśli obudzisz się w nocy i poczujesz, że masz sucho w gardle, koniecznie wypij kilka łyków.

Pamiętaj o kwasach omega-3

Uzupełniaj dietę w kwasy tłuszczowe (omega-3, olej z wiesiołka). Pełnią one kluczową rolę w fizjologii skóry. Ich niedobory prowadzą do intensywnego łuszczenia się, pogrubienia naskórka, zaczerwienień i stanów zapalnych.

Zażywaj od 500 do 1000 mg kwasów tłuszczowych, a szybko poprawisz kondycję swojej skóry. A przy okazji stanie się ona elastyczna i nabierze zdrowego kolorytu.

Higrometr dokona pomiaru wilgotności

Jak zdrowo i bezpiecznie nawilżać powietrze w ogrzewanym mieszkaniu?

Wilgotność powietrza to zawartość pary wodnej w powietrzu. Optymalna jej wartość w pomieszczeniu to 40-60 proc. Urządzenie do pomiaru wilgotności nazywa się higrometrem. Pozwoli on ocenić, czy powietrze w twoim domu jest odpowiednio nawilżone.

W ogrzewanych kaloryferami pomieszczeniach obniża się wilgotność powietrza,to dlatego w czasie snu schną usta i śluzówka w nosie oraz ucieka woda ze skóry. Możesz powiesić na kaloryferach kamionkowe nawilżacze powietrza lub kupić nawilżacz elektryczny.

Bariera skóry znajduje się w zewnętrznej części naskórka, w warstwie rogowej. Stanowi ona granicę między naszym ciałem a środowiskiem.

Kluczowe dla niej są warstwy tłuszczów i lipidów otaczające sczepione ze sobą korneocyty. Zdrowa bariera pomaga ochronić skórę przed działaniem czynników środowiskowych uruchamiających reakcję zapalną. Zdrowa bariera pomaga ochronić skórę przed działaniem czynników środowiskowych uruchamiających reakcję zapalną

Rate this post